Biografie
Novinky
Kariéra
Statistiky v F1

Novinky

22/11/09

Roční pauza více než pravděpodobná


Ano je tomu skutečně tak, kdo by to byl řekl po tom, co v roce 2007 vyhrál titul mistra světa. Pokud Kimi skutečně z Formule 1 odejde, přijde F1 o veliké jméno a navíc o spoustu přiznívců a diváků. Vždyť Kimi po 9 letech působení ve Formuli 1 si získal mnoho fanoušků nejen svými výkony ale táke svým vystupovaním, jako chlapík, kterému záleží jen na tom, aby ten den podal co nejlepší výkon a zvítězil. Jezdec znám svým negativním vztahem k PR a veškerým mediálním večem, které jsou dnes již /bohužel/ nezbytnou součástí celého toho kolotoče F1. V sezonně 2009 mu Ferrari nebylo schopno poskytnout stroj, který by byl konzistetně schopen vítězit. I přesto Kimi dokázal s autem prakticky nemožné. Ve Spa vystoupal na stupínek nejvyšší a v sezonně se ještě hned nekolikrát dostal na stupně vítězů. Nic naplat, u Ferrari s Kimim Raikkonen v roce 2010 nepočítají. Jak je to možné? Ferrari přístí rok bude mít nového sponzora a tím není nikdo menší než španělská banka Santander, která má s Ferrari nejspíše dlouhodobější plány. Společně s ní přichází dvojnásobný šampion Fernando Alonso. Argumentace Ferrari k vyhazovu prakticky jediného pilota Ferrari, který v druhé polovině sezony byl schopen bodovat, spočívá v tom, že italští tifosi chtěli změnu, nicméně přichod Fernanda je určítě zásluhou především banky Santander. Ano Fernando bude pro marketingové a jiné akce 'vhodnejší' než Kimi a možná právě na to se Ferrari chce zaměřit v příštích letech, když si připomeneme letošní předčasné ukončení vývoje F60. Sečteno podrženo, Kimi prozatím nemá kde závodit, vzhledem k tomu, že dohoda s McLarenem ztroskotala na určitých Kimiho podmínkách ohledně PR. Kimi tak pravděpodobně příští rok bude moci strávit hezky v klidu popíjením vodky a věnováním se podobným činnostem, třebaže i rodině.

Je možný jeho návrat v roce 2011? Opravdu si netroufnu říci, vzpomeňme však na Mikku Hakkinena a jeho plánovanou roční pauzu ...

//samy//

Kimi, u've always been the best

25/8/09

VC Evropy - Druhé podium v řadě


Kimi se dnes potřetí v letošní sezoně podíval na stupně vítězů. Ve Valencii tentokrát dojel třetí. Pro Ferrari je to čtvrté podium tento rok. „Pro mě to byl dobrý víkend. S podiem jsem spokojený. Měl jsem z auta dobrý pocit. Už od pátku nám seděly dlouhé jízdy. Doufal jsem, že to půjde stejně dobře i v závodě a nakonec se ukázalo, že ano,“ řekl Räikkönen.
„Celou dobu jsem se musel maximálně snažit. Víme, že nejsme tam, kde bychom měli být. Už vlastně nemáme nové díly, takže trochu zaostáváme za nejlepšími. Pokud ale máme auto ve slušné formě, můžeme bojovat o třetí místo. Když se v závodě stane něco mimořádného, máme možná šanci i na vítězství,“ poznamenal Fin.

Ferrari dnes mohlo získat i víc než šest bodů. To by ale ve druhém autě nesměl sedět nešťastník Luca Badoer. Náhradník za Felipeho Massu dojel poslední. Po startu z posledního místa se zamotal do šťouchanice, v boxech před sebe nedopatřením pustil soupeře Romaina Grosjeana, vzápětí přejel bílou čáru, za což musel znovu projet boxy, a ve finále dostal smyk. Možnost závodit měla být pro Badoera odměna za věrné služby. Prezidentovi Ferrari Lucovi di Montezemolovi ale jeho velké gesto moc nevyšlo. Osmatřicetiletý Badoer je terčem krutého posměchu.

původní report: f1sports.cz

29/7/09

VC Maďarka, Kimiho podium ve stínu sobotní nehody Felipeho


Kimi se ve VC Maďarska umístil na 2.místě za vítěznžm Lewisem Hamiltonem, který letos dovezl první letošní vítězství pro McLaren. Kimi startoval sedmý, ale hned po skvělém startu se dostal na místo čtvrté.
„Už před závodem jsme věděli, že musíme na startu získat nějaké pozice, abychom mohli bojovat o stupně vítězů,“poznamenal Räikkönen.
Ještě víc dopředu poskočil poté, co Fernando Alonso odpadl kvůli špatně připevněnému kolu. Marka Webbera pak předstihl v boxech. Málem se přitom nabourali v boxové uličce. Red Bull totiž Webbera vypustil přímo Räikkönenovi do dráhy. „Pak jsem si jel vlastní závod,“podotkl Räikkönen. Rozjetého Lewise Hamiltona už se mu stáhnout nepodařilo.
„Zkoušel jsem ho dohnat, ale byli jsme oba tak podobně rychlí, takže ta mezera mezi námi zůstávala více či méně stejná. Pak jsem měl ještě nějaké problémy při poslední zastávce, a to mi taky moc nepomohlo,“vysvětlil.
Po závodě Räikkönena vyšetřovali komisaři kvůli kolizi se Sebastianem Vettelem po startu v první zatáčce. Kimi jim toho ale neměl moc co říct. „Ani jsem nezaznamenal, že jsem se někoho dotkl. Byl jsem mezi Markem a ještě někým. Nevím, o co jde, nic jsem necítil, takže to ani nemůžu komentovat,“popsal.

Druhé místo Kimiho Räikkönena v maďarské Grand Prix znamenalo pro Ferrari letošní nejlepší výsledek, i když radost z tohoto úspěchu pochopitelně zastínily obavy o Felipeho Massu. Räikkönen chce na pódiu udělat další krok, ten poslední.
"Díky těmto osmi bodům jsme nyní třetí v Poháru konstruktérů. Na tomto místě chceme zůstat, protože to je cíl, který jsme si stanovili pro druhou polovinu sezóny," řekl Fin. "Samozřejmě se budeme snažit postoupit ještě o jedno místo na stupních vítězů, ale víme, že to bude těžké, protože konkurence je opravdu tvrdá. Nevzdám se, protože letos bych chtěl vyhrát alespoň jeden závod."
Räikkönen se také pozastavil nad hladkým průběhem závodu na Hungaroringu, kde obvykle nemívá žádné problémy, na rozdíl od Nürburgringu nebo Hockenheimu. "Pokročili jsme, o tom není pochyb. Vysoké teploty našemu vozu pomohly a já jsem na to mohl tlačit na měkké i tvrdé směsi. Podařilo se nám získat místo na pódiu, ale o vítězství jsme bojovat nemohli. Je zvláštní, jak to na některých okruzích jde dobře a na jiných je to přesně naopak. V Německu se vždy něco pokazí, ale v Maďarsku jsem byl znovu na pódiu, popáté," řekl.

Nadcházející víkend čeká Räikkönena premiéra ve světovém šampionátu rally, jako obvykle mimo závodní okruhy usedne za volant Fiatu Grande Punto Abarth S2000. Před přípravami na GP Evropy bude mít dovolenou v rodném Finsku.

původní report: f1sports.cz

22/6/09

Silverstone, Kimi uvízl v provozu a odváží si pouze bod


Na okruhu v Silverstone dokazála bodovat obě Ferrari. Felipe Massa skončil čtvrtý a Kimi Räikkönen po velice slibném a prvním stintu nakonec až osmý. Výsledek potěšil šéfa týmu Stefana Domenicaliho, který pochválil oba jezdce.
"Felipe odjel fantastický závod. Startoval z jedenáctého místa a skončil čtvrtý, aniž by odstoupil někdo z jezdců startujících před ním. Kimi měl skvělý start, využil KERS, ale pak se kvůli provozu výrazněji neposunul."
Kimi byl spokojen se svým startem, ale jinak se po celý závod pohyboval mezi pomalejšími vozy.

"Moje pozice na startu určila mou strategii. Po prvních zastávkách jsem se ocitl za Trullim (ten se tradičně obtížně předjíždí - pozn. red.) a tím pro mě závod prakticky skončil. Párkrát jsem se ho pokusil předjet, ale předjíždění je tu velmi složité,"
vysvětloval Fin. "Nakonec jsem bojoval s Glockem, ale podařilo se mi v klidu udržet pozici a to díky KERS a díky tomu, že jsem měl celkově rychlý vůz. Je to škoda. Vzhledem k tomu, kde jsem byl po prvním kole, mohl jsem dosáhnout lepšího výsledku."
Mistr světa z roku 2007 dodal, že jeden bod je lepší než nic a stejně jako Massa se nechal slyšet, že vůz byl mnohem lepší než v kvalifikaci.
Šéfinženýr Chris Dyer dodal, že včera byli v týmu nespokojeni s výsledkem i výkonem, ale dnes se situace zlepšila. "Musíme přiznat, že máme pořád před sebou kus práce, abychom byli konkurenceschopní na té nejvyšší úrovni. Tam chceme být."

zdroj: f1sports.cz

21/4/09

VC Bahrajnu - první letošní bodový zisk je na světě


Kimi získal v Bahrajnu první letošní body a doufá, že Ferrari zvládne vyvíjet svůj vůz rychleji než ostatní, aby se postupně vrátilo na pódium a za několik málo závodů i do bojů o vítězství. První krok vpřed by měla Scuderia učinit díky úpravám vozu ve Španělsku.
"Předtím, než začneme přemýšlet o šampionátu, musíme zjistit, co dokážeme v Barceloně. Je zřejmé, že jsme v obtížné situaci, hlavně protože tu je jezdec, který vyhrál tři ze čtyř závodů. Já se samozřejmě nevzdám, ale musíme se co nejrychleji vrátit na pódium a vůz zrychlit tak, abychom kolem poloviny sezóny byli schopni bojovat o vítězství," řekl Räikkönen.
Tým Ferrari je v poháru konstruktérů se třemi body na předposledním místě. O několik bodů přišla Scuderia chybnými rozhodnutími, ale Räikkönen je počítat nechce.
"Těžko se na to odpovídá, ale hlavně nechci pořád hovořit o chybách a problémech, které jsme měli. Jako obvykle je třeba hledět vpřed. Minulost je minulost a změnit se nedá. Nejdůležitější teď je, že budeme mít upravený vůz,"uvedl Fin.
Menší problém mělo Ferrari i v Bahrajnu, kde komplikace při výměně kola prodloužily Räikkönenovu druhou zastávku, což znamenalo návrat na trať až za Barrichella. S vozem byl Räikkönen na Sakhiru spokojený, i když mu stejně jako v předchozích závodech scházela rychlost.
"F60 se choval v Bahrajnu dobře, i když jsme nebyli dost rychlí. Nastavení bylo dobré, hlavně na měkčích pneumatikách. Dochází k potvrzení trendu, že naše vozy jezdí lépe při vyšších teplotách."
"Možné bylo páté místo, ale několik cenných sekund jsme ztratili kvůli malému problému během zastávky v boxech, jinak bych se vrátil před Rubensem. I když by pak bylo těžké ho udržet pod kontrolou. Bojoval jsem s Toyotou Glocka, i když jsem měl tvrdší směs, ale moje auto bylo rychlejší na rovinkách a to stačilo na to, abych ho udržel za sebou,"
popsal poslední závod Räikkönen.

zdroj: f1sports.cz

21/4/09

VC Číny - Rozhovor s Kimim po dalším bezbodovém závodě pro Ferrari


Jaký byl váš závod?
Kimi Räikkönen: "Na začátku to nebylo špatné, ale pak jsem neměl žádnou přilnavost, takže bylo těžké se udržet na trati. Všechny ostatní vozy byly rychlé, takže mě předjížděly."

Bylo těžké zahřát pneumatiky na správnou teplotu?
KR: "Nevím, jestli to bylo kvůli teplotě. Prostě nemáme přilnavost. Klouzal jsem všude. Když jsem najel na mokré místo, prostě jsem ztratil přilnavost vpředu. Celkově to bylo těžké. Na začátku to nebylo špatné, ale jak jsem říkal, když jsme natankovali hodně paliva a nasadili nové pneumatiky, bylo to těžší."

Měl jste problémy s motorem?
KR: "Chvílemi s ním něco bylo, nefungoval dobře, ale to se může stát, když za někým jedete, vliv na to má rozprášená voda. Ale po nějaké době se to samo vyřešilo."

Po třech závodech nemá Ferrari žádné body. Co vy na to?
KR: "Není to dobré. Udělali jsme pár chyb, ale bohužel nemáme rychlost, abychom mohli být tam, kde chceme. Ale až budeme mít v Barceloně nové díly, tak bychom se určitě měli zlepšit. Pokud by to dnes byl suchý závod, získali bychom body. Nemáme dostatečnou přilnavost na suchu, ale zdá se, že na mokru to je ještě těžší. Uděláme maximum a jsem si jistý, že budeme znovu moci vítězit. Ale bude to chvíli trvat, takže musíme překonat toto těžké období a určitě se vrátíme."

Je těžké najít v této situaci motivaci?
KR: "Nemá to nic společného s motivací. Bohužel nejsme dost rychlí. Není to o motivaci nebo o tom, že bychom se maximálně nesnažili. Ale bude to chvíli trvat. Nezmění se to ze dne na den. Víme, že v Barceloně bychom měli udělat s vozem krok vpřed. Doufejme, že se to zlepší, ale není to o tom, že bychom se maximálně nesnažili. Ale v tomto sportu se ztráty nedohánějí snadno. Když se vám nedaří jak chcete, tak to občas vypadá, že jde všechno proti vám. Je těžké se z toho dostat, ale jak jsem řekl, chvíli to potrvá a toto období musíme překonat. Jsem si jistý, že budeme znovu v pozici, v které budeme schopni bojovat. Nevím kdy, ale snad to bude dříve než později."

Je to nejhorší situace ve vaší kariéře?
KR: "V minulosti jsem již zažil těžké sezóny a jejich těžké začátky. Je to náročné pro všechny, ale takové jsou závody. Snažíme se zlepšit a snažíme se dělat maximum. Nejsme na tom tak, jak bychom chtěli, takže lidé nejsou spokojeni a noviny nás kritizují, ale to nám nezabrání ve snaze zlepšit se. Jak jsem řekl, zlepšení přijde. Vrátíme se, ale teď bohužel na tom nejsme tak, jak bychom měli."

V čem podle vás spočívá váš problém?
KR: "Asi nemáme tolik přítlaku jako ostatní. Až budeme mít novou podlahu, tak určitě budeme mít velký přítlak a vůz bude rychlý. Na suchu není chování vozu špatné, ale schází nám přítlak v zatáčkách. Určitě to bude velký rozdíl."

zdroj: f1sports.cz

19/4/09

VC Číny - kvalifikace

Kimi Räikkönen se s vozem Ferrari prosadil do třetí části kvalifikace, kde obsadil osmé místo. Jeho týmový kolega Felipe Massa se kvalifikoval jako třináctý.
"Tým, jako je Ferrari, nemůže být spokojen s tím, že jedno auto postoupilo do rozhodující části kvalifikace, ale vzhledem k naší technické situaci se s tím dnes můžeme smířit," bilancoval šéf týmu Stefano Domenicali.

Ferrari ve Velké ceně Číny nepoužívá KERS, což je prý pro loňského vicemistra zejména v kvalifikaci nevýhoda. Mistr světa z roku 2007 Räikkönen také nebyl spokojen se svým výsledkem, i když podle jeho slov osmé místo odráží současný potenciál vozu. "Na třetí část kvalifikace mi nezbyly nové pneumatiky. Problém je stále stejný. Nejsme dost rychlí. Ovládání vozu není špatné, ale stále ztrácíme sekundu na nejlepší," upozorňuje Fin.

Na zlepšení vozu se pracuje.
"Mezitím musíme dostat maximum z toho, co máme k dispozici. Nevím, kde bychom mohli být s KERS. V určitých bodech vám dává výhodu, ale jinak to může být i nevýhoda. Možná by bylo užitečné ho na jednom autě použít, abychom lépe porozuměli situaci," navrhuje Räikkönen.

Šéfinženýr Chris Dyer, který nově plní také úlohu týmového manažera, vidí v dnešních výsledcích světlo i stín. "Kimi získal dobrou pozici, dokázal se dostat mezi nejlepších deset, ale Felipe se bohužel díky chybě o méně než desetinu sekundy nedostal do závěrečné fáze kvalifikace,"připomněl.
"Ve třetí části Kimi na použitých pneumatikách odvedl skvělou práci, když nechal za sebou dva vozy."